top of page

Piekeren over de Pampus

De afgelopen maanden was het niet te missen. In navolging van Amsterdams beleid heeft ook stadsgebied Weesp per december 2023 de maximumsnelheid op de meeste wegen teruggedrongen tot 30 kilometer per uur. De achterliggende gedachte is dat deze verkeersmaatregel het aantal verkeersongevallen terugdringt én geluidshinder vermindert. Niets op af te dingen, toch?


Parallel hieraan wordt de route zwaar verkeer op bedrijventerrein Noord verlegd. Te weten van het traject Hogeweyselaan - Gemeenschapspolderweg naar het traject Bloemendalerweg – Pampuslaan - Gemeenschapspolderweg. De verlegging volgt uit de mobiliteitsvisie die 2 jaar geleden is beklonken. We wisten dat deze wijziging er aankwam, dus ook niets op af te dingen, toch?


In principe niet, ware het niet dat de uitvoering van een en ander op het bedrijventerrein Noord schuurt en tot onrust leidt. De eerste zorgen zijn al door ondernemend Weesp bij ons geventileerd en in de afgelopen maanden door de IVW besproken met en neergelegd bij het dagelijks bestuur.


Als chef-chauffeur, geladen en wel 50 ton wegend (oftewel 50.000 kilo!), voorheen over het industrieterrein reed, nam hij gewoontegetrouw altijd de Hogeweyselaan met een vaartje van 50 kilometer per uur. De Hogeweyselaan was daar van oudsher op berekend, is geasfalteerd en heeft een veilige rijbaanverdeling en heldere belijning. Per heden dient chef-chauffeur de Pampuslaan te nemen. Aan de Pampuslaan grenzen echter veel achterterreinen van bedrijven en vinden voortdurend laad- en losbewegingen plaats. Behalve dit manoeuvrerende verkeer fietsen er geregeld bezoekers van een gevestigde sportschool, vind je op het traject twee kruisende voorrangswegen van rechts, is er geen wegverdeling of belijning én betreft het een traject met klinkerbestrating. Tja… ik denk dat chef-chauffeur en zijn collega’s liever de Hogeweyselaan nemen. Dat scheelt hun ook nog twee bochten, dus tweemaal remmen en optrekken: geef ze eens ongelijk. 


De uiteindelijke vraag is echter niet wat wij liever willen of denken, maar betreft boven alles de borging van de verkeersveiligheid voor álle weggebruikers op de Pampuslaan. Hoe kan die doeltreffend bereikt worden vóór of tijdens deze fase van ‘beleid in uitvoering'? De te treffen verkeersmaatregelen aldaar zijn namelijk niet duidelijk en de planning is helemaal onbekend. Urgentie lijkt ons echter hoog en aanpak noodzakelijk. Vanuit de portefeuille Mobiliteit houden we u op de hoogte! En heeft u ons even niet gehoord? Bel gerust, we praten u graag bij!



Foto: Brian Elings

38 weergaven

Comments


bottom of page